C&A heeft het afgelopen jaar slechts één nieuwe vestiging in China geopend. Dat is het laagste aantal van alle grote modeketens die winkels in het land openden, blijkt volgens Het Financieele Dagblad uit cijfers van marktonderzoeker Pinpai Fuzhuang.
In totaal openden de tien grootste modeketens afgelopen jaar 473 nieuwe winkels in China. Grote winkels op A-locaties, die onder meer H&M en Uniqlo wel hebben, bleken te duur voor C&A. De enige twee vestigingen in Chengdu en Shanghai werden gesloten. Een kapitaalkrachtige investeerder zou voor een ommekeer kunnen zorgen, zegt Tang Xiaotang van retailadviesbureau Nofashion. “C&A is te voorzichtig geweest en kan nu wel een helpende hand gebruiken.”
C&A betrad in 2007 de Chinese markt, met het doel er 150 winkels te openen. Momenteel heeft het Nederlandse modehuis er 64 vestigingen. H&M en Uniqlo hebben volgens Tang een modieuzer en internationaler imago, onder meer dankzij hun samenwerkingen met bekende designers. “Daar krijg je erkenning voor van de klant.”
C&A bevestigde vorige week dat er wordt gesproken met buitenlandse investeerders, nadat kort daarvoor geruchten opdoken over een mogelijke verkoop aan Chinese investeerders. Topman Alain Caparros laat weten te zoeken naar mogelijke samenwerkingen en externe investeringen, om ‘te groeien in belangrijke markten zoals China, maar ook in de digitale en opkomende markten’. Het zou voor het eerst in zijn ruim 175-jarige bestaan zijn dat C&A investeringen van buitenaf krijgt.
Reacties 0